Blog
SEO

De 15 belangrijkste SEO tips voor meer website bezoekers

September 6, 2022

Als je een website hebt, klinkt de term SEO je waarschijnlijk bekend in de oren. SEO staat voor search engine optimization en is het proces waarbij je je website hoger in de organische (= niet betalende) resultaten van Google doet komen door zowel op als naast je website bepaalde optimalisaties te doen. Hoewel de wereld van SEO constant verandert, zijn er bepaalde fundamentele principes die steeds hetzelfde blijven. Wat deze principes zijn, ontdek je in dit artikel.

Het verschil tussen pagina’s en domeinen

Een belangrijk concept dat we eerst duidelijk willen maken: het verschil tussen pagina’s en domeinen. Google rankt namelijk pagina’s en geen domeinen. De bedoeling van SEO is dus om elke pagina zo relevant mogelijk te maken voor het zoekwoord waarvoor je wil dat de pagina gevonden wordt. 

Het is dus bijvoorbeeld niet zo dat al je pagina’s beter scoren in Google omdat je je homepagina volledig hebt geoptimaliseerd.

Maak ook niet de fout van één hoofdzoekwoord waarop je gevonden wilt worden op elke pagina van je website te plaatsen, of alle belangrijke zoekwoorden van je website op één pagina te proppen.

Nogmaals: elke pagina op je website draait rond één specifiek onderwerp en moet je dus ook optimaliseren voor één specifiek hoofdzoekwoord.

SEO tip 1: Kies de juiste zoekwoorden

Elke goede SEO strategie begint met een zoekwoorden onderzoek. De bedoeling hiervan is dat je gaat achterhalen welke woorden mensen intypen als ze op zoek zijn naar jouw aanbod. Je hebt hier waarschijnlijk wel een idee van, maar zolang je het niet gaat factchecken blijft het giswerk.

Let ook op de intentie van een zoekopdracht. Stel, je bent een weddingplanner in de buurt van Antwerpen en in je research merk je dat mensen zoeken naar “weddingplanner antwerpen” en naar “kosten weddingplanner”. Dan zou je een salesgerichte pagina kunnen maken rond het zoekwoord “weddingplanner antwerpen” en een meer informatieve blogpost schrijven rond de kost van het inhuren van een weddingplanner.

Kies voor je aan je onderzoek begint een goede keyword research tool. Voorbeelden hiervan zijn SEMrush, KWFinder, Ahrefs of Ubersuggest. Zelf geven we de voorkeur aan SEMrush. Dit is een betalende tool, maar je kan hem 7 dagen gratis uitproberen.

Als je een tool gekozen hebt, kan je aan de slag met het uitvoeren van je onderzoek: 

  1. Open je keyword research tool en geef alle zoekwoorden in die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Sorteer steeds op zoekvolume, zodat je de zoekwoorden die het meest gebruikt worden eerst te zien krijgt. 
  2. Sla alle relevante zoekwoorden die je gevonden hebt op in een lijst. De meeste tools hebben hier een interne functie voor.
  3. De meeste tools hebben ook een functie om gerelateerde zoekwoorden en vragen te bekijken rond een bepaald zoekwoord. Gebruik deze functie voor elk zoekwoord en voeg alle relevante resultaten toe aan je lijst. Als je klaar bent, exporteer je lijst dan naar Excel.
  4. Werk nu verder in het Exceldocument. Maak groepjes van alle samenhorende zoekwoorden en zet boven elke groep de naam van de bijhorende pagina op je website. 
  5. Houd bij het groeperen ook rekening met de zoekintentie. Zoals in het voorbeeld van de weddingplanner zullen sommige zoekwoorden rond hetzelfde onderwerp meer verkoopgericht zijn en sommige meer informatief. Voorzie hier dus aparte pagina’s voor met content die aangepast is aan de zoekintentie.

Zo, nu weet je welke pagina’s je op je website moet voorzien, samen met de belangrijkste zoekwoorden per pagina. Voer dit onderzoek regelmatig nog eens uit om nieuwe ideeën te vinden en je website verder uit te breiden en te optimaliseren.

Tip: als je de belangrijkste zoekwoorden even googelt, kan je zien wie je grootste concurrenten zijn en inspiratie opdoen voor het uitwerken van je pagina’s.

SEO tip 2: Schrijf een aantrekkelijke meta title en meta description

Als je maar één tip toepast uit dit artikel, ga dan voor deze: geef elke pagina een aantrekkelijke meta title en samenvattende meta description. Dit is namelijk het eerste wat de bezoeker ziet als je website verschijnt in de zoekresultaten en zal bepalen of hij al dan niet op je website klikt.

Zo schrijf je de optimale meta titles en meta descriptions

  • Maak je titel tussen 50 à 60 tekens lang. Google zal langere titels inkorten, waardoor de gebruiker niet alles te zien krijgt
  • Schrijf een meta description van 1 à 2 zinnen lang (ongeveer 160 tekens) die de pagina samenvat en de gebruiker aanzet om door te klikken naar je website 
  • Gebruik je belangrijkste zoekwoord zowel in je titel als in je meta description. Indien mogelijk, zet het zoekwoord dan aan het begin van je titel.
  • Je meta title en meta description moeten uniek zijn voor elke pagina
  • Schrijf in de eerste plaats voor mensen en niet voor robots

SEO tip 3: Gebruik korte, omschrijvende url's

Een andere eenvoudige maar belangrijke techniek is om de links van je websitepagina’s kort en duidelijk te houden. Een goede pagina url is:

  • Gemakkelijk leesbaar voor mensen
  • Bevat je belangrijkste zoekwoord
  • Niet langer dan 60 tekens

Kijk als voorbeeld naar de url van deze blogpost: https://boester.be/post/15-seo-tips-meer-website-bezoekers

SEO tip 4: Optimaliseer je paginatekst

Het is belangrijk dat de hoofdtekst van je pagina makkelijk te interpreteren is door zoekmachines en dat hij ook uitnodigend is voor mensen om te lezen. Hoe langer je bezoekers op je website blijven, hij beter namelijk je “dwell time” (de tijd tussen het klikken op je zoekresultaat en het terugkeren naar de zoekresultaten), hetgeen gunstig is voor je SEO.

Pas volgende tips toe om je webteksten te optimaliseren:

  • Zet de hoofdtitel van je pagina bovenaan, en plaats hem tussen H1-tags. Gebruik ook hier weer je belangrijkste zoekwoord.
  • Deel je paginatekst op in logische delen en zet boven elk deel een samenvattende subtitel, via H2 en eventueel H3-tags. Websitebezoekers scannen de tekst van een webpagina voordat ze hem volledig lezen. Het is dus belangrijk dat alle subtitels een samenvatting geven van de volledige pagina inhoud.
  • Schrijf korte paragrafen en plaats er afbeeldingen tussen, zodat lezers nooit overweldigd zijn en steeds geneigd zijn om verder te lezen.
  • Gebruik je belangrijkste zoekwoord in de eerste 100 woorden en laat het nog een aantal keer terugkomen doorheen de rest van je tekst. Een algemene regel is dat je zoekterm 1 à 2 keer per 100 woorden tekst moet voorkomen.
  • Zet opsommingen in lijstjes (zoals deze).

SEO tip 5: Optimaliseer je afbeeldingen

Ook afbeeldingen zijn belangrijk in SEO. Ze maken een website niet enkel uitnodigend, Google heeft er ook een volledige sectie in de zoekresultaten aan gewijd. Zorg er wel voor dat je afbeeldingen snel laden, anders kan het schade doen aan de gebruikerservaring van je website. 

Bij het optimaliseren van je afbeeldingen is het belangrijk om de bestandsgrootte zo klein mogelijk te maken, zonder dat de kwaliteit eronder lijdt. Een handige tool hiervoor is de website TinyPNG.

Houd er ook rekening mee dat zoekmachines nog niet slim genoeg zijn om afbeeldingen te kunnen interpreteren. Dit kan je oplossen door belangrijke zoekwoorden in de bestandsnaam op te nemen en een samenvattende omschrijving van de afbeelding te plaatsen in de alt-tag.

SEO tip 6: Voeg interne links toe

Interne links zijn links die verwijzen naar andere pagina’s op je site. Ze zorgen ervoor dat zoekmachines je pagina’s beter kunnen vinden en moedigen gebruikers aan om langer op je website te blijven.

Als je bijvoorbeeld een blogartikel hebt geschreven over de beste wandelschoenen van dit jaar en je kaart op een bepaald moment het onderhoud van de schoenen aan, link dan naar een artikel dat je hierover hebt geschreven. 

Zorg er wel voor dat de tekst van je link beschrijvend is, bijvoorbeeld: “Als je jouw ideale wandelschoen hebt gekozen, zorg dan voor een goed onderhoud van je wandelschoen, zodat ze zo lang mogelijk meegaan.” Het schuingedrukte deel linkt dan naar je artikel over het onderhoud van wandelschoenen.

SEO tip 7: Voeg externe links toe

Net zoals je relevante interne links kan toevoegen aan je site, kan je ook externe links toevoegen. Dit zijn links naar andere websites, die een onderwerp behandelen waar jij geen content over hebt of op een andere manier nuttig kunnen zijn voor je bezoeker. 

Let er wel steeds op dat je de link zo instelt dat de website opent in een nieuw tabblad, zodat je je websitebezoeker niet kwijtspeelt.

SEO tip 8: Verbeter je bestaande content

Heel belangrijk: SEO is een continu proces. Haal dus regelmatig je oude content eens van onder het stof en pas alle bovenstaande tips toe. Denk ook na over welke inhoud je kan toevoegen of herschrijven om de pagina nog relevanter te maken. Ga hiervoor bijvoorbeeld inspiratie op doen bij je concurrenten: ga naar Google, geef je belangrijkste zoekwoord in en lees de 5 meest relevante resultaten.

Doe dit op regelmatige basis en je content blijft steeds fresh… iets wat onze vriend Google heel graag zal hebben!

SEO tip 9: Optimaliseer je laadsnelheid

Een trage website is moordend voor je SEO. Zeg bovendien maar adieu tegen je bezoekers: 40% zal je site verlaten als hij niet sneller dan 3 seconden laadt en 80% daarvan zie je nooit meer terug. 

Het optimaliseren van je afbeeldingen is een belangrijke factor om je laadsnelheid te optimaliseren, maar daar stopt het niet. Veel hangt af van hoe goed je website geprogrammeerd is.  

Om ons een handje te helpen heeft Google de PageSpeed Insights tool gemaakt. Als je hier je website invult, krijg je een overzicht van alle zaken die de website vertragen, zodat jij of je webbouwer weten hoe je de snelheid kan verbeteren.

SEO tip 10: Zorg dat je website mobielvriendelijk is

Tegenwoordig gebruiken meer dan de helft van de internetgebruikers hun smartphone om informatie op te zoeken op het internet. Google kijkt sinds 2016 dan ook vooral naar de mobiele versie van je website om je pagina’s te ranken. Het is dus van cruciaal belang dat je een responsieve website hebt. 

Via deze handige tool van Google kan je testen hoe mobielvriendelijk je website is. Check ook je Google Analytics om te zien hoeveel verkeer je krijgt van mobiele toestellen. Zo weet je in hoeverre je prioriteit moet geven aan responsiviteit.

SEO tip 11: Installeer een SSL certificaat

Google heeft in 2014 aangekondigd dat het gebruik van HTTPS een factor is die mee bepaalt waar je website verschijnt in de zoekresultaten.

Om gebruik te maken van HTTPS, moet je een SSL certificaat op je website installeren. Dit is al enkele jaren de standaard en internetbrowsers zullen dan ook een waarschuwing tonen als je website niet beveiligd is met SSL:

Zorg er dus voor dat je SSL certificaat geïnstalleerd is en dat er automatisch doorgelinkt wordt naar de HTTPS versie van je website.

SEO tip 12: Verkrijg backlinks naar je website

Wanneer er op een website een link te vinden is naar jouw website, noemen we dat een backlink. Een goede backlink strategie opbouwen is nog steeds een enorm waardevolle SEO tip. Wanneer je links krijgt van kwalitatieve websites, doet dat meer dan je zou denken. 

Hier volgen enkele manieren om links naar je website krijgen:

  • Schrijf testimonials voor je leveranciers en vraag of ze deze op hun website willen plaatsen met je link erbij
  • Plaats je interessante website content op social media en vraag om ze delen
  • Meld je aan bij bedrijvengidsen zoals de Gouden Gids
  • Ga gastbloggen op bekende blogs binnen jouw sector
  • Neem deel aan externe podcasts en vraag ze je link in de beschrijving te plaatsen

Controleer vooraf wel steeds de kwaliteit en de relevantie van de website waar je een backlink van wil krijgen. De kwaliteit van een website kan je checken met SEO tools zoals Semrush, Ubersuggest of Ahrefs onder noemer “domein autoriteit”.

SEO tip 13: Meld je website aan bij Google

Vind je je website niet in de zoekresultaten? Dan is de kans groot dat Google je website nog niet geïndexeerd heeft. Dit kan je testen door je domeinnaam in te geven in Google en daar “site:” voor te typen. Voor deze website wordt het dan “site:boester.be”. 

Als je geen resultaten krijgt, is je website nog niet geregistreerd bij Google. Om dit proces te versnellen maak je best gebruik van de Google Search Console

Indien je website over een sitemap beschikt, kan je deze indienen via het “Sitemaps” onderdeel in je Search Console account, zodat je pagina’s sneller geïndexeerd worden. Een sitemap is een XML-bestand met een volledig overzicht van al je websitepagina’s.

Als je de indexeringsstatus van individuele pagina’s wilt checken, kan je ook gebruiken maken van de URL inspectietool:

Als je hier een pagina ingeeft en deze nog niet geïndexeerd blijkt te zijn, kan je een verzoek indienen om de pagina te laten indexeren.

SEO tip 14: Ben je een lokaal bedrijf? Zet dan in op lokale SEO

Veel bedrijven zijn vooral actief binnen een bepaalde regio. Denk maar aan boekhouders, dokters, tandartsen, loodgieters en elektriciens. Voor zo’n bedrijven is het belangrijk dat ze een goede zichtbaarheid hebben wanneer mensen in de buurt naar hun diensten op zoek zijn.

Er zijn een aantal dingen die je hiervoor kan doen, maar het belangrijkste is het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Google. Zo weet Google waar de locatie van je bedrijf is en kan je bedrijf getoond worden in de zoekresultaten van Google Maps. 

Als je een bedrijfsprofiel hebt aangemaakt, vul het dan zo volledig mogelijk in. Spoor je klanten vanaf nu ook aan om een review achter te laten op je bedrijfsprofiel. Een goede reviewscore geeft namelijk aan dat je een vertrouwbaar bedrijf bent en helpt je ook scoren in de lokale zoekresultaten.

Een volledige gids over lokale SEO vind je hier.

SEO tip 15: Meet je resultaten

De beste manier om te weten of je SEO optimalisaties ook effect hebben, is door Google Analytics en Google Search Console te gebruiken. Door de twee aan elkaar te koppelen, kan je de Search Console data ook raadplegen in Google Analytics.

In het acquisitie rapport van Google Analytics kan je bekijken hoeveel websiteverkeer er afkomstig is van Google. Met Google Search Console kan je dan weer per zoekwoord waarop je gevonden bent checken hoeveel vertoningen je hebt gekregen en hoeveel mensen er doorgeklikt hebben naar je website.

Zo heb je al een goed beeld over het effect van je SEO-inspanningen.

Conclusie

Pas al deze SEO tips toe en je website zal binnen enkele weken of maanden sterker scoren in de zoekmachines. De meeste tips zijn eenvoudig uit te voeren, maar het gehele proces kan wel een tijdrovende bezigheid zijn. Bovendien ben je nooit klaar met SEO en moet je er aan blijven werken om je concurrenten voor te blijven. Een goede SEO strategie zal echter zorgen voor de groei van je bedrijf en is dus zeker wel de moeite waard!

Geschreven door
Jens Van Nueten
Deel dit artikel

Ontvang de beste marketingtips rechtstreeks in je mailbox

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.